Fecha: Jueves 15 de septiembre de 2022.
Hora: 12:00h.
Lugar: Seminario del Dpto. Física Atómica, Molecular y Nuclear.
Ponente: Dr. Valentin Kasper (Instituto de Ciencias Fotónicas — ICFO, Castelldefels, Barcelona).

quditSystem2022

Abstract:
The spectacular developments and control of artificial quantum systems hold the potential for quantum computation and the solution of complex quantum many-body problems ranging from quantum chemistry, condensed matter systems to high energy physics. Many explored quantum computing and simulation platforms use two-level systems as building blocks. However, artificial quantum systems can also be created from multi-level systems, such as trapped ions, neutral atoms, or superconducting platforms. These multi-level systems allow us to move beyond qubit-based quantum computation and simulation architectures. In this talk, we discuss how constituents with multiple levels can be harnessed to design novel platforms for quantum simulation and give rise to natural quantum error correction schemes. Finally, we conclude how the combination of variational algorithms for multi-level systems opens the door for creating important entangled quantum many-body states as they appear, for example, in lattice gauge theories.

Organiza: Grupo de investigación FQM-207.